Ontspanningstherapie

Ontspanningstherapie

IK WIL MEER ONTSPANNEN

Ontspanningstherapie geeft je grip op lichamelijke en mentale spanning. Door verschillende ontspanningstechnieken en ademtherapie ontdek je of onnodig verhoogde lichaamsspanning samenhangt met een probleem of situatie. Je leert adequaat te reageren op lichaamssignalen en zo je lichaam weer de baas te zijn. Je ontwikkelt het vermogen om "levende ontspanning". toe te passen. 

 

Herken je onderstaande uitspraken dan is ontspanningstherapie mogelijk iets voor jou.

  • Het is een gevoel van een racebaan door mijn lichaam
  • Ik voel onrust in mijn lichaam
  • Het voelt alsof er een appelstukje in mijn keel zit
  • Ik voel druk op mijn borst
  • Het is alsof mijn keel dichtgeknepen wordt
  • Alsof ik de controle over mijn lichaam kwijt ben. 

 

ONTSPANNEN HOE DOE IK DAT?

Verschillende methodes en technieken. Hieronder beschrijf ik er enkele. In mijn persoonlijke begeleiding mix ik deze en andere technieken. Samen ontdekken we wat voor jou fijn werkt. 


Autogene training

Het doel is zelfcontrole-vaardigheid aan te leren.

Deze methode richt zich op ontspanning van lichaam en geest.

Op eenvoudig wijze en in verschillende houdingen kan deze techniek eigen gemaakt worden.

De achterliggende gedachten bij deze methode is dat het lichaam een zelfhelende kracht heeft als ze met rust gelaten wordt en zelf haar (herstel) werk kan doen. De methode werkt met passieve concentratie op innerlijke sensaties. Belangrijk daarbij het niet forceren, maar laten gebeuren, het uitnodigen van ontspanning en gevoelens, en het observeren van het eigen lichaam zonder dit actief te beïnvloeden.

Uit onderzoek blijkt dat autogene training diverse effecten heeft op het autonoom zenuwstelsel en een toename van de doorbloeding in de hersenen geeft. Daarnaast geeft autogene training ook sensaties van zwaarte, warmte en verdieping van de ademhaling. (bron http://nl.wikipedia.org/wiki/Autogene_training)

 

Voorbeeld:

Zittend achter je bureau/ eettafel

Breng je concentratie naar binnen en naar je voeten.

Herhaal onderstaande zin een aantal keer aandachtig en in stilte voor jezelf.

“Mijn voeten zijn warm” - “Mijn voeten zijn warm”

 

Methode Jacobson

Dit is een actieve ontspanningsmethode. Hierbij worden verschillende spiergroepen afwisselend actief aangespannen en ontspannen.

Je ervaart het verschil tussen aangespannen en ontspannen spieren. Vanuit deze evaring leer je zowel in de oefening als in je dagelijks leven je spieren beter te controleren ontspannen. Met als gevolg minder lichamelijke klachten.

 

Visualisatie

Hierbij wordt een gedachte vertaald naar een beeld.

Visualisatie heeft een sterke invloed op onze fysiek, mentaal en emotioneel welbevinden.

  • Het kan je helpen eerder ontspanningservaringen sneller terug te halen.
  • Je kunt het gebruiken bij het inbeelden van een nog te gebeuren activiteiten. Om je zo daar met vertrouwen op voor te bereiden.
  • En nog vele verschillende mogelijkheden….

LIMMEN

Zonnedauw 4D
1906 HA Limmen


ma:  13:00-21:00

do:    10:00 -14:00

AKERSLOOT

Julianaweg 20

1921 BG Akersloot


wo:   9:00-17:00 

IN de NATUUR

Castricum e.o.



vr: 9.30-12.00

weekend in overleg 

CONTACT

24/7 bereikbaar 

www.natuurlijklichaamskracht.nl


072-505 51 61   |   06 - 49 91 70 37